Bağımlılık geliştikten sonra bu süreç ömür boyu sürer, düzelir ancak hiçbir zaman tam olarak iyileşmez.
Bağımlılık sürecinin ilerleyen aşamalarında ilk kullanımdan sonra tekrar madde alma ihtiyacı doğar. Sonrasında aynı etkinin sağlanması için kullanım sıklığı ve/veya miktarı artabilir. Bu kısır döngünün yerleşmesiyle birey bağımlılık sürecine girmiş olur.
Güvenli bir madde ve güvenli bir kullanım şekli yoktur.
Kullanan herkes için bağımlı olma riski eşittir. İnsan vücuduna giren her maddeyi hücre tanır ve hafızasına alır. Hücresel öğrenme süreci denen bu durum herkes için geçerlidir.
Bağımlılığı engellemek ancak hiç başlamamak suretiyle kişinin kendi elindedir.
Kişinin eğitimi, toplumsal konumu, gelir düzeyi vb. etkenler bireyin bağımlılık sürecini etkilemez.
Bağımlılık yapıcı madde, yaşam düzeninizi değiştirir
Risk Faktörleri
Ruhsal sorunları ya da bağımlılığı olan ebeveynin bulunduğu kaotik aileler,
Doğru olmayan yetiştirme yolları,
Ebeveyn-çocuk arasında bağlanma ve ilgi eksikliği,
Sınıfta aşırı utangaçlık ya da şiddet içeren davranışlar,
Okul başarısında düşüş,
Sosyal becerilerin zayıf olması,
Sapkın davranışlar sergileyen arkadaşlarla “takılma”,
Okul ya da aile ortamlarında uyuşturucu kullanan kimseler kişiyi madde kullanımına yöneltme risk faktörleri arasındadır.
Önleyici Faktörler
Güçlü ve pozitif aile bağları,
Ebeveynlerin çocuklarının yaşamlarına ilgili olmaları,
Ebeveynlerin çocuklarının arkadaşlarından ve neler yaptıklarından haberdar olması,
Aile içi kuralların açık olması ve herkesin bunlara uyması,
Okulda başarılı olma,
Okul, kulüpler gibi kurumlarla kurulmuş güçlü bir bağ,
Uyuşturucu kullanımı ile ilgili yaşa uygun doğru bilgilenme.
Anne –Baba Tepkileri
Kabullenmeme – İnkar “Yok, benim çocuğum asla kullanmaz.”
Kendini ve eşini suçlama, tartışmalar. “Bu çocuk senin yüzünden böyle oldu.” Biz asla iyi anne – baba olamadım.”
Hayal kırıklığı, çaresizlik duygusu: “Ben seni bunun için mi yetiştirdim.” “Her şey bitti, artık hiçbir şey eskisi gibi olamaz.”
Öfke duyma: “Benim böyle bir çocuğum olamaz.”
Çocuğu suçlayan ve aşağılayan tarzda konuşma; “Senden ne köy olur ne kasaba”
Uç kararlar alma eğilimi: “Okul hayatın bitti.”